wtorek, 4 lutego 2014

Trudny klient?

Często słyszę od znajomych sprzedawców coś w stylu "yhhh... trafił mi się trudny klient", lub "ale dzisiaj miałem trudnego klienta".
Musimy sobie uświadomić, że pojęcie jest mylne, a ktoś taki, jak trudny klient zwyczajnie nie istnieje.
Spójrzmy prawdzie w oczy, jeśli nie potrafisz komuś czegoś sprzedać, to nie nazywaj go od razu trudnym klientem. Klient może rozmawiać z Tobą przyjmując postawę 'obronną', może zadawać pytania, na które nie będziesz znał odpowiedzi. Może również stawiać konkretne wymagania Tobie, Twojej firmie, czy produktowi, ale nie znaczy to, że jest on trudny.
To nie osoba, czy zdarzenie, a Twoje nastawienie do nich buduje pewien obraz, który masz już w głowie podczas spotkania z nimi, nie ukrywam, że jest to deprymujące uczucie, które może znacząco utrudnić pracę.
Zastanów się, czy na postrzeganie sytuacji wpływa sama sytuacja, czy może to, jak ją interpretujesz?
Właśnie, to nie zachowanie klienta, a jedynie Twoja interpretacja jego zachowania wpływa na to, jakie decyzje i działania podejmiesz. Skoro tak, to czemu by nie interpretować tego tak, aby było korzystne dla Ciebie?
Kiedy klient dokładnie wypytuje Cię o szczegóły, o których nie wiesz, nie zmyślaj, pochwal jego pytanie i mówiąc, że nie znasz odpowiedzi dodaj prośbę o nr telefonu, czy maila, a Ty po tym, jak się dowiesz prześlesz mu odpowiedź. Z tym, że... jeśli już zobowiązujesz się do wykonania czegoś, to musisz to zrobić, bo brak odpowiedzi postawi Cię w bardzo złym świetle.
Nie musisz wiedzieć wszystkiego o danym produkcie, nie wiedzieć jest rzeczą ludzką, kwestia tego, jak potrafisz się w tej sytuacji zachować. Ponad 80% oceny to Twoja osoba, dopiero niespełna 20% to Twoja wiedza (jeśli mówimy o bardzo szczegółowych informacjach oczywiście).

3 komentarze:

  1. Jak to w każdej branży moim zdaniem wszędzie znajdzie się taki trudny klient. Ja jestem zdania, ze bardzo fajnie na pewno sprawdzi się również system DMS https://www.connecto.pl/system-dms-connecto/ który jak dla mnie jest zdecydowanie potrzebnym narzędziem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli pracownik jest odpowiedni zatrudniony na danym stanowisku to nawet z trudnym klientem sobie poradzi, takie jest moje zdanie. Jeśli macie problem ze znalezieniem takiej kadry pracowniczej to firma https://kono.jobs/ może Wam w tym pomóc. Jest to agencja pracy która rekrutuje także cudzoziemców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy rozpoczynałem działalność gospodarczą, jednym z moich głównych wyzwań było znalezienie zaufanego biura rachunkowego. Zdecydowałem się na usługi https://duet-sc.pl/ i jest to jedna z najlepszych decyzji biznesowych, jakie podjąłem. Ich zespół pomógł mi nie tylko w prowadzeniu księgowości, ale także w zrozumieniu złożonych aspektów podatkowych. Z ich pomocą mogę skupić się na rozwoju mojego biznesu, wiedząc, że moje sprawy finansowe są w dobrych rękach. Serdecznie polecam to biuro każdemu przedsiębiorcy poszukującemu solidnej i rzetelnej obsługi księgowej.

    OdpowiedzUsuń