sobota, 8 lutego 2014

Produkt

Czy zastanawialiście się kiedyś, czym konkretnie jest produkt?
Większość osób zapewne wskaże na coś stojącego w sklepie na półce i powie "ot masz i produkt", ale czy na pewno sprawa jest taka prosta?
Dokładnie tak, produkt nie jest tylko tą paczką prezerwatyw (luźne skojarzenie;)) stojącą na półce, ale są to również usługi, miejsca czy idee.
Produktem jest wszystko to, co możemy zaoferować potencjalnemu klientowi, aby zaspokoić jego konkretne potrzeby.
Tutaj niestety troszkę teorii książkowej jest niezbędne do nakreślenia zagadnienia. T. Levitt (swoją drogą bardzo ciekawa persona)  określa 3 poziomy struktury produktu:
1) Istota produktu - jest to zbiór cech danego produktu, która nakłania klienta do zakupu, czyli to w jaki sposób zaspokaja jego potrzeby;
2) Produkt rzeczywisty - są to wszelkie korzyści dodatkowe, które również mają swój udział (prawie tak samo, jak te główne);
3) Produkt rozszerzony - czyli cała gama produktów dodatkowych, które możemy kupić, aby rozwinąć możliwości podstawowego.
Zapewne przydałby się jakiś przykład, oto on:
System Android:
1) Jest on przejrzysty, darmowy, generalnie jest to środowisko do pracy na telefonie/tablecie i innych mobilnych urządzeniach;
2) Wspiera technologie takie, jak bluetooth, wifi, gps i całą gamę innych (tak, jest to usługa dodatkowa tego systemu, wpisana w niego, ale wciąż nie jest jego podstawą)
3) Aktualizacje zwiększające jego możliwości, jego osiągi itd. No i oczywiście aplikacje, w sumie to całe morze aplikacji, które dostępne są za darmo, bądź odpłatnie. Z rozszerzeń możemy jeszcze śmiało wymienić kompatybilność z innymi systemami i android shop.

I jak? Faktycznie produkt jakim jest ten system ma masę zwolenników prawda? Czy faktycznie wymieniają oni te cechy jako zalety? Oczywiście, więc nie ma wątpliwości, że świetnie wpasowuje się we wszystkie te 3 poziomy.

3 komentarze:

  1. Jeżeli chodzi o sprzedaż w internecie, to co raz bardziej popularnym trendem staje się zakup produktów spożywczych online. Tak zwany e grocery - https://www.przelewy24.pl/blog/e-grocery-rosnie-w-sile-sprawdz-jak-wielu-polakow-robi-zakupy-spozywcze-online, czyli handel artykułami spożywczymi w internecie rośnie z roku na rok o 15 do 20%. Klienci tego typu sklepów kupują najczęściej produkty regionalne lub ciężko dostępne w sklepach stacjonarnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że każdy sklep internetowy powinien oferować klientowi kilka metod płatności oraz wysyłki zamówionego towaru. Klienci chętnie korzystają z usług firm kurierskich np. https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/dpd i dlatego warto jest zastanowić się nad wdrożeniem takich przesyłek. Przesyłki kurierskie z reguły są bardzo tanie i szybkie. Towar dociera do klienta bezpiecznie w ciągu 1-2 dni roboczych.

      Usuń
  2. Uważam, że każdy obecny na półkach sklepowych produkt, powinien posiadać stosowne oznaczenia. Sprzedawcy korzystają z metek i etykiet https://somax.eu/213-metkownice-i-etykiety do informowania klientów o wszelkich danych dotyczących produktu. Takie informacje mają dla klientów duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

    OdpowiedzUsuń