środa, 29 stycznia 2014

Sprzedając pytaj, pytając sprzedawaj

Cały proces sprzedaży powinien opierać się na pytaniach. Kto ma większą kontrolę? Pytający, czy odpowiadający? Sprawa wygląda na oczywistą - pytający, jeśli potrafi formułować właściwe pytania.
"Co pan o tym myśli" nijak nie przybliża sprzedawcy do celu, bo stawia klienta w pozycji eksperta, a nie koniecznie może on mieć pozytywne odczucia względem naszego produktu. Jak więc należałoby zapytać? Świetnie pasuje tutaj pytanie: "co najbardziej się Panu podoba?" lub "które elementy najbardziej do Pana przemawiają?". To Ty jesteś ekspertem, Ty zostałeś przeszkolony w swoim asortymencie. Nie znaczy to jednak, że tyradą na temat towaru cokolwiek osiągniesz, gdyż klient zawsze ma jakieś obiekcje, musisz nauczyć się ich słuchać i wyjaśniać. 
Zadawanie kolejnych pytań (oczywiście tych dobrze sformułowanych) utrzyma uwagę klienta, pomoże to również mu się otworzyć. Nie ukrywajmy, słuchający nie biorą aktywnego udziału w rozmowie, przez co szybko tracą nią zainteresowanie. Pytania natomiast zmuszają do myślenia, do porównywania, do oceniania i przedstawienia własnego poglądu na temat. 
Aktywna rozmowa pozwala przede wszystkim na zebranie informacji o potrzebach klienta, dzięki czemu możemy w ogóle mówić o jakiejkolwiek ofercie, którą można by mu przedstawić. 
Często bywa i tak, że klient nie widzi u siebie konkretnej potrzeby, którą mógłbyś zaspokoić swoim produktem, albo po prostu jej sobie nie uświadamia. W tym przypadku pytania pomagają mu ją sobie uświadomić. 
Przez cały czas należy oczywiście kontrolować gotowość klienta do zakupu, gdyż jest sporo handlowców, którzy w odpowiednim momencie nie zamkną sprzedaży, przez co klient po prostu może się rozmyślić i nie dokonać zakupu.

3 komentarze:

  1. Dziś wiele przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie zaawansowanych systemów informatycznych, które mają wpływ na wielkość sprzedaży i wyników finansowych firmy. Dzięki oprogramowaniu dedykowanemu dla biznesu np. https://www.connecto.pl/oprogramowanie-dla-firm-uslugowych/ firma ma możliwość stworzenia skutecznej strategii sprzedażowej od momentu pozyskania klienta po same wystawienie końcowej faktury. Takie rozwiązania są bardzo opłacalne dla każdego przedsiębiorcy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat chyba każdemu z nas zależy na tym, aby nasza firma jak najwięcej sprzedawała. Bez dobrej reklamy jednak to będzie bardzo trudne i moim zdaniem warto się tym zainteresować. Bardzo fajnie na pewno sprawdzają się do tego social media https://kaizen.info.pl/aktualnosci/aktualnosci-z-rynku/271-3-formy-skutecznej-promocji-w-social-mediach i reklama w nich jest przede wszystkim skuteczna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie dlatego ja nadal jestem przekonany, ze dobra reklama jest stanie zdziałać cuda. Zresztą jakiś czas temu czytałem na stronie https://www.zset.pl/spot-reklamowy-produkcja-od-a-do-z/ o spotach reklamowych.

    OdpowiedzUsuń