czwartek, 23 stycznia 2014

Relacje firma - klient po Polsku

Bacznie śledzę od pewnego czasu, jak Polskie firmy popełniają jeden zasadniczy 'faux pas' w marketingu.
Mianowicie chodzi o to, że klient chce prowadzić dialog, a nie słuchać o tym, jaka to fajna firma nie jest i że powinien całować ziemię, po której stąpają jej pracownicy.
Taki mały przykład: 

" - Jestem z firmy X, działamy prężnie w sektorze IT (dla przykładu), jesteśmy liderem technologii x, mamy siedziby tu, tu i jeszcze tutaj, zaufali nam tacy i tacy klienci...blablabla

- ale co możecie dla mnie zrobić?
- przedstawię panu naszą ofertę, gdzie wyróżnione są nasze osiągnięcia"

Jesteśmy tacy fajni, bo robimy to i tamto, bo tyle znanych firm korzysta z naszych usług...
Na zdrowy rozum... kto ma być w centrum rozmowy? Sprzedający, czy klient i jego konkretne potrzeby... sprawa wydaje się przecież oczywista, ale wystarczy spojrzeć na pierwszą lepszą reklamę i traci się to wrażenie.

Przykłady tylko z dzisiaj:
"X już nam zaufał... tak jak miliony innych klientów..."
"Jesteśmy liderem technologii LTE blablabla"



Odpowie ktoś: "wiarygodność firmy pełni kluczową rolę w procesie sprzedaży". W żadnym wypadku nie twierdzę, że jest inaczej, twierdzę jedynie, że nie jest to priorytetem. 



Świetnym przykładem kampanii reklamowej opierającej się o wzorzec "jacy my jesteśmy fajni" są spoty sieci Play.
"... ja Jakub Wojewódzki mogę rozmawiać..." - owszem, możesz, ale dlaczego krzyczysz o tym, co możesz, czy nie lepiej byłoby ukazać, że abonent może, a pieniądze wydane na tę konkretną reklamę wydać na ulepszanie jakości obsługi klienta? Przecież zadowolony abonent, to osoba która działa lepiej, niż niejedna reklama.



2 komentarze:

  1. Same relacje pomiędzy klientami i firmą są bardzo ważne i właśnie pewne nieprawidłowości jest w stanie ukazać nam audyt wewnętrzny. Bardzo ciekawie zasadę audytu opisano w https://finansowyview.pl/na-czym-polega-audyt-wewnetrzny-kiedy-sie-go-zleca/ i jestem zdania, że jak najbardziej należy co nieco o nim wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie samo podejście do klienta jest niezwykle ważną kwestią i ja muszę przyznać, że jak dla mnie warto się tych rzeczy uczyć. Rownież bardzo spodobał mi się wpis https://push-ad.com/blog/segmentacja-klientow-kluczem-do-sukcesu-kampanii-web-push/ gdzie fajnie opisano jak kampanie push wspomagają właśnie segmentację klientów.

    OdpowiedzUsuń