środa, 20 maja 2015

Planowanie wyjazdów handlowych

Tak, wyjazdy również należy planować. Nie może być tak, że jedziesz do klienta 200 km na zachód po to, aby po 30 minutach rozmowy pojechać 300 km na wschód.

Wyjazdy należy planować tak, aby możliwie jak najefektywniej wykorzystać czas, paliwo i energię.

Jak to zrobić?


Załóżmy, że punkt startowy mamy w Gdańsku (wygodne dla mnie założenie z uwagi na obecne miejsce zamieszkania) :)

A więc jadąc z Gdańska na spotkanie w Malborku dlaczego nie pojechać przez Tczew (umawiając tam spotkanie)? Wydaje mi się, że nie ma przeciwwskazań ku temu.

Tak więc zakładając, że umawiamy spotkanie na godzinę 14 w Malborku śmiało możemy umówić sobie wcześniej, lub później (wracając) wizytę w Tczewie, Pszczółkach, czy Pruszczu Gd. Oczywiście ważne jest, żeby z zapasem założyć czas trwania spotkania oraz trasę z jednego punktu do drugiego, aby się nie spóźnić.



Ja mam bardzo prostą metodę, która się do tej pory sprawdzała.

Wyszukuję firmy, zbieram o nich informacje, robię listę, po czym włączam mapę, wbijam wszystkie adresy i oznaczam na liście numerkami od najbliższego do najdalszego tak, aby nie robić niepotrzebnych kilometrów.

Trzymając się trasy Gdańsk -> Malbork taka lista wyglądałaby mniej więcej tak:


  • Gdańsk - firma XXX, zajmują się YYYY, nr telefonu, adres, (1)
  • Pruszcz GD - firma XXX2, zajmują się AAAA, nr telefonu, adres, (2)
  • Tczew - firma XXX3, zajmują się BBBB, nr tel., adres (4)
  • Malbork - firma XXX4, zajmuje się CCCC, nr tel., adres (5)
  • Pszczółki - firma XXX5, zajmuje się DDDD, nr tel., adres (3)
Cyfry w nawiasach oznaczają kolejność wizyt, a zarazem kolejność telefonowania do nich i umawiania spotkania, bo dzwoniąc do firmy (4) mamy już wykonane telefony i umówione spotkania z 3 innymi firmami, co zmienia nam możliwości czasowe i jasno stawia sprawę kiedy możemy do nich podjechać. Jeśli czas się pokrywa z już zaplanowanym, to przekładamy spotkanie na następny dzień, bądź kolejny.


Zasada jest prosta: jak najmniej kilometrów przy jak największej liczbie spotkań.
Po pewnym czasie będziesz mógł już spokojnie planować spotkania z większą dokładnością czasową, bo będziesz wiedział, ile zajmuje Ci mniej więcej wizyta w firmie z danej branży. Będziesz brał tylko poprawkę na człowieka, czy trafisz na gadułę, czy nie koniecznie.


1 komentarz:

  1. Polecam <a href="http://seolinki24.blogspot.com”>http://seolinki24.blogspot.com/</a>

    OdpowiedzUsuń